Blogg nr 94: Langhaugfolket.
jeg legger ut en beretning om syner Lill Nicolaysen hadde da hun bodde på Hardbakke i Sildevika.
Beretningen
om Langhaugfolket.
En fjellknaus et par kilometer sør for
Hardbakke i Solund blir kalt Langhaugen.
Den har form som en kjempemessig jeksel, der det i midten ligger en flat myr
som har utløp nord og videre øst. På vestsiden ligger et stort vann 15 meter
over dagens havnivå, Klubbevatn. Dette vannet har utløp i sørenden og renner
ned østover i et annet vann som bare ligger 2,5 meter over havnivået, Valsvatn.
Dette vannet danner østsiden av jekselen Langhaugen, og renner ut i sjøen ved Valen
på Hardbakke, der det i dag er laget en fylling over sjøen for hovedveien
videre til broen over Indre Steinsund. Jekselen kan lignes med en borg med
bratte fjellsider til alle kanter, og denne myren blir da det indre av borgen.
Lill
beretter:
En dag jeg kom til denne myren, hvor jeg ofte tidligere har gått,» så» jeg en
hel liten landsby med mennesker som levde der. Midt på lå et slags tømmerhus 6x4
meter, med torv tak og uten vinduer. Inngangen var på østsiden, den hadde ikke
dør, men et stengsel av grener kunne settes foran.
Stokkene som huset var bygget av, var ikke så tykke og heller ikke hugget
sammen i hjørnene.
I ytterkanten av myren langs med de oppstikkende fjellknattene og rundt dette
huset, lå en rekke små hytter/telt. De så ut som disse teltene som samene
bruker, laget av tynne trær. De var ikke trukket med skinn, men derimot var de
kledd med torv helt opp. 15 stykker tror jeg det var. Inngangen er dekket med
noe som ser ut som strie, men kan og være skinn.
I sørenden mellom huset og noen av
teltene, hadde man spent opp et garn mellom to stokker som var drevet ned i
jorden. Hele området i nord hadde for øvrig store trær, løvtrær.
Noen menn holdt på å flå en bjørn. Det gikk geiter,( mulig en type sauer) og
beitet på området. Hunder så jeg også.
Inne i hytten hang det geitemager fylt med vann langs med veggene, det hang
også kjøtt, fisk og tørkede planter der. Midt på var et stort bål med tømmer
stokker rundt i 2 rader, til å sitte på. Man festet maten på pinner som man
stakk inn i bålet for å steke den. Gulvet synes å være av jord, og jeg kunne
ikke se noen åpning i taket. Jeg så ingen redskaper, hverken av metall eller
leire.
En høy kvinne iført en blå kjole kom mot meg, hun kalte seg Tirill. Hun har
ingen mann, er en slags trollkone. Jeg spurt henne om hvordan hun laget
blåfargen.( jeg vet at blått er vanskelig å få ut av naturen) Hun sa havfolket
hadde gitt henne kjolen som gave etter at hun hadde kurert et sykt barn som de
brakte til henne. Legekunsten hadde hun lært av sin mor som var død.
Havfolket bodde lenger ute i vest, hadde
større båter av tre med et slags seil. hun var litt redd dem, fordi de kunne
være litt uberegnelige i oppførselen om de ikke fikk viljen sin.
Tirill berettet at de brukte å senke sine døde i sjøen ved å binde steiner til
dem. Båtene sine hadde de liggende på østsiden, det var uråd å se hva de var
laget av. Disse var mindre og bredere enn en kano og de brukte en slags
padleåre.
Vannet på denne siden syntes å være høyere enn i dag. Halvøyen som i dag går ut
på vestsiden fremsto som et skjær og vannet gikk opp til en liten fjellknatt
litt lenger sør. Tirill sa de hentet vann på vestsiden og de bodde her for sin
egen beskyttelse. De hadde drept bjørnen med spyd, men dette var en meget
sjelden hendelse. De levde av fisk og fugleegg og geitekjøtt. Klærne deres
syntes ikke å være skinn, men det var uråd å se hva de var laget av.
De oppleves som et rolig og harmonisk folk.
Alle var små og svarthåret, men jeg så en liten gutt med rødt hår.
Jeg besøkte landsbyen tre ganger, og bl. a. målte og avmerket jeg hyttens
plassering. Siste gang hadde de gjemt seg, og kom motvillig frem, de var redd
for at jeg skulle røpe stedet deres.
Etter det har jeg ikke sett dem og stedet synes helt uten energi.
Jeg har en anelse om at plassen ble angrepet og utslettet.
Konkluderende
tanker:
I utgangspunktet så er plassen et absurd sted å bosette seg på. Rett nok et bra
sted for beskyttelse, men for folk langt tilbake i tid, var det primære og
absolutt det viktigste behov, tilgangen på mat. Dette synes tilsynelatende lite
å være tilstede her.
Men---- Ser vi på påstanden om at vannstanden i Valsvatn var mye høyere enn i
dag, åpenbarer det seg et interessant bilde.
Årsaken til dette kan bare være at vannet er sjø på denne tiden og at tidsrommet
for denne bosetningen, var da havnivået var 5 til 6 meter høyere enn i dag. Vannet
ligger i dag på kote 2,5. For at halvøyen skal bli et skjær, må vannstanden
økes ca. 3 meter. Med et slikt havnivå, fremstår landskapet meget annerledes
enn i dag.
Det åpner seg en kanal som ikke bare inkluderer Valsvatn, men som faktisk
strekker seg sørover helt til Kråkeneset i Sognesjøen. Det var faktisk på den
tiden en kanal østenfor Indre Steinsund fra Sognesjøen i sør til dagens
Hardbakke i nord. En slik kanal ville være et ypperlig sted for å fange fisk og
sjøpattedyr, og dermed også et ettertraktet bosted for den tids mennesker.
Lill mener folket på Langhaugen hadde et meget harmonisk og velfungerende
samfunn, som kanskje var lenger kommet i utvikling enn andre folk i området på
samme tiden.
Hun sammenligner dem med en flokk hun «så» nord for Råke. Disse fremsto som
meget primitive i sammenligning. De gikk kledd i skinn og hadde ikke noe
bosted, skjønt havnivået der var bare 1,5 meter høyere enn i dag.
Altså flere tusen år yngre?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar